PENIPUAN PEMBELI BARANGAN ONLINE

WASPADA penipuan yang cuba dilakukan oleh segelintir pembeli barangan online sedang aktif berlaku terutamanya kepada peniaga-peniaga online yang baru berjinak-jinak di dalam dunia perniagaan maya ini. Harian Mega secara eksklusif membawa laporan khas ini bagi mengelakkan lebih ramai yang tertipu dengan penjenayah dunia siber di era konvergen ini.

Diharap laporan ini dapat dijadikan rujukan kepada para peniaga online yang berada di luar sana terutamanya yang masih baru berjinak-jinak di dalam dunia perniagaan online ini. Jangan sampai "Sudah terhantuk baru nak tergadah". Diharap laporan khas Harian Mega ini tidak disia-siakan oleh mereka-mereka yang terlibat di dalam dunia perniagaan siber.

Seorang usahawan siber hampir-hampir menjadi mangsa penipuan pembelian siber daripada seorang yang menyamar kononya ingin membeli produk yang dijual oleh usahawan tersebut. Pada mulanya pembeli tersebut berpura-pura untuk membeli produk yang dijual oleh usahawan online tersebut.

Perbualan mereka di dalam whatsapp adalah sepertimana berikut:









Kemudian kononya pelanggan penipu tersebut telah membuat bayaran dan mengatakan bank beliau akan menghantar pemberitahuan melalui email mengatakan pembayaran telah dibuat kepada akaun peniaga tersebut. Email yang kononya di hantar oleh bank sepertimana berikut:




Inilah percubaan menipu yang dilakukan oleh orang yang kononya ingin membeli rupanya ingin mengaut untung di atas angin, oleh yang demikian peniaga-peniaga online di luar sana haruslah berhati-hati dan jangan mudah percaya dengan orang.

Satu tips paling berguna ialah bank tidak akan menghantar pemberitahuan pembayaran dengan menggunakan email percuma seperti gmail, yahoo, zoho dan lain-lain lagi tetapi bank hanya akan menggunakan email berbayar yang lazimnya dengan nama bank itu sendiri contoh info@maybank.com.my .
Previous
Next Post »

Ngepeng