Pindaan Perlembagaan Selangor


ISU PINDAAN Perlembagaan Selangor semakin hangat diperkatakan kini, penulis amatlah bersetuju dengan Pindaan Perlembagaan Selangor tersebut sekiranya ianya benar-benar bertujuan untuk mengembalikan semula kuasa Sultan untuk urusan Pemilihan SUK tambahan pula Pindaan Perlembagaan tersebut sudah dapat perkenan Sultan Selangor.

Walaubagaimanapun, keputusan dari pindaan perlembagaan tersebut adalah tertaluk kepada keputusan ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor. Apa yang penulis dapat lihat semasa usul untuk pindaan perlembagaan dibuat adalah masa terbaik bagi ADUN Pembangkang Selangor untuk membuat usul undi tidak percaya pada Menteri Besar Selangor kini.

Jadi bagi ADUN Pembangkang Selangor, janganlah mensia-siakan peluang ini untuk mengusulkan undi tidak percaya kepada Menteri Besar Selangor. Jangan difikikirkan apa yang akan terjadi sekiranya usul undi tidak percaya ini tidak berhasil, tetapi ingatlah kita tidak gagal sekiranya kita mencuba.

Ini merupakan peluang keemasan untuk mereka menguji, adakah benar Menteri Besar Selangor yang ada sekarang merupakan seorang Menteri Besar yang berpengaruh mahupun ia sekadar pengaruh 'syok sendiri' beliau.

Berbalik pula kita kepada pindaan Perlembagaan Selangor, pada pandangan penulis sekiranya pindaan itu baik kepada rakyat, adalah diharuskan pindaan itu dibuat. Sekiranya tidak, adalah lebih baik tidak perlu buat pindaan. Walaubagaimanapun penulis tetap menyokong penuh Titah Perintah Sultan Selangor berhubung isu ini.
Previous
Next Post »

Ngepeng