Tenang Milik Siapa?


CUMA tinggal beberapa jam saja lagi tempoh berkempen Pilihan Raya Kecil DUN Tenang pun bakal ditamatkan. Esok adalah hari penentuan apabila rakyat di DUN Tenang akan keluar beramai-ramai untuk membuang undi. Esok juga akan menentukan siapakah yang akan menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri Tenang yang baru, samaada Cikgu Mala dari PAS ataupun Tok Ai dari BN.

Harian Mega sempat juga membuat pemantauan terhadap sebuah blog yang tidak kurang terkenalnya dan juga ia merupakan milik seorang penulis politik yang terkenal iaitu Mohd Sayuti Omar. Blog tersebut Merah Tinta MSO. Beliau turut membuat ramalan mengenai PRK DUN Tenang, ramalan tersebut boleh didapati di sini. Walaubagaimanapun itu ramalan versi MSO dan bukanya ramalan versi Harian Mega.

Menurut ramalan Harian Mega, BN mungkin akan kehilangan majoriti semasa PRK tersebut sekiranya pemasalahan-masaalahan yang remeh temeh tidak dapat di selesaikan oleh BN terutamanya yang membabitkan rakyat di sekitar DUN Tenang.

Masalah yang lazimnya terpaksa dihadapi oleh BN setiap kali pilihanraya adalah masalah undi protes yang bakal dibuat oleh penyokong BN sendiri. Sekiranya permasaalahan ini tidak dapat diatasi ia akan memberi impak kepada jumlah undi yang bakal diperolehi oleh BN dalam pilihanraya kecil itu kelak.

Pada ramalan Harian Mega, pembangkang berpeluang cerah untuk mengurangkan majoriti yang dimenangi BN pada pilihanraya yang lalu, sekiranya BN ternyata tidak berupaya untuk menyelesaikan permasaalahan yang akan memungkinkan berlakunya undi protes terhadap BN.

Selain itu, faktor kaum juga memainkan peranan di dalam menentukan prestasi yang bakal ditunjukkan oleh PAS mahupun BN. Sekiranya pecahan undian mengikut kaum selain Melayu memihak kepada PAS ini bermakna PAS berjaya mengurangkan majoriti yang diperolehi oleh BN dalam pilihan raya yang lalu.

Walaubagaiamanapun, sekiranya PAS menggunakan strategi yang lemah mereka tidak akan berjaya untuk mendapatkan kemenangan moral di PRK DUN Tenang, sekiranya mereka menggunakan strategi yang terbaik sudah tentu mereka berjaya mendapat kemenangan moral di Tenang.
Previous
Next Post »

Ngepeng